ROZDZIAŁ I
Informacje ogólne o Towarzystwie
- Towarzystwo Przyjaciół Słońska zwane dalej Towarzystwem jest dobrowolnym i samorządnym stowarzyszeniem osób fizycznych i prawnych prowadzącym działalność na rzecz ogółu społeczności.
- Towarzystwo może używać skrótu TPS "Unitis Viribus"
Towarzystwo działa na podstawie przepisów ustawy Prawo o Stowarzyszeniach
(Dz. U. z 1989 r., Nr 20, poz. 104, z późn. zm.) ustawy z dn. 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niniejszego Statutu i posiada osobowość prawną.
Towarzystwo może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym profilu działania.
Czas istnienia Towarzystwa jest nieograniczony.
- Siedzibą Towarzystwa jest Słońsk, woj. lubuskie.
- Towarzystwo działa na terenie całego kraju i za granicą.
Towarzystwo opiera swoją działalność na pracy społecznej swoich członków.
Do prowadzenia swych spraw Towarzystwo może zorganizować biuro i zatrudnić pracowników.
ROZDZIAŁ II
Cel i sposób działania
Celem Towarzystwa jest:
- Inicjowanie i wspieranie działań na rzecz ratowania i zachowania regionalnego dziedzictwa kulturowego ze szczególnym uwzględnieniem Słońska i okolic.
- Przyczynianie się do podniesienia świadomości historycznej, kulturowej i ekologicznej społeczności lokalnej.
- Kształtowanie postawy otwartości na innych ludzi, ich obyczaje i kulturę.
- Inspirowanie mieszkańców do twórczych działań na rzecz środowiska lokalnego i wspomaganie rozwoju wspólnot i społeczności lokalnych.
- Budzenie szacunku dla osiągnięć innych i dumy z własnych dokonań.
- Integracja społeczności lokalnej wokół kultywowanych w Towarzystwie wyżej wymienionych wartości.
- Współpraca ze środowiskami pokrewnymi w kraju i zagranicą.
Towarzystwo realizuje swoje cele poprzez:
- Powołanie muzeum regionalnego i pieczę nad działalnością muzeum martyrologii.
- Organizowanie i uczestnictwo w regionalnych imprezach kulturalnych.
- Promowanie rozwoju turystyki na terenie gminy.
- Działalność wydawnicza.
- Wspieranie zgodnych ze statutem poczynań członków Towarzystwa.
- Przeciwdziałanie inicjatywom, zjawiskom i zachowaniom zagrażającym walorom przyrodniczym, kulturowym i krajobrazowym regionu.
- Angażowanie do realizacji własnych przedsięwzięć przedstawicieli różnych organizacji i środowisk, w tym: młodzież, osoby niepełnosprawne i ludzi uzależnionych.
- Gromadzenie informacji o regionie.
- Aktywne uczestnictwo w tworzeniu i realizacji miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
- Promocję i organizację wolontariatu.
- Towarzystwo prowadzi działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jego celów statutowych na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej Towarzystwa jest przeznaczany na realizację celów statutowych i nie może być podzielony między jego członków.
- Towarzystwo nie może prowadzić odpłatnej działalności pożytku publicznego i działalności gospodarczej w odniesieniu do tego samego przedmiotu działalności.
ROZDZIAŁ III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
Członkami Towarzystwa mogą być osoby fizyczne i prawne.
Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
- członków zwyczajnych,
- członków wspierających,
- członków honorowych.
- Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych akceptująca cele statutowe Towarzystwa.
- Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub osoba prawna zainteresowana działalnością Towarzystwa, wspierająca je pomocą fizyczną lub rzeczową.
- Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w rozwój idei Towarzystwa lub w inny szczególny sposób zasłużyła się dla regionu lub Towarzystwa.
- Członkami Towarzystwa mogą być również obywatele i stowarzyszenia zagraniczne.
- Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje Zarząd w drodze uchwały, na podstawie pisemnej deklaracji.
- Walne Zgromadzenie Członków, na wniosek Zarządu nadaje godność członka honorowego.
- Członek zwyczajny ma prawo:
- czynnego i biernego prawa wyborczego,
- uczestniczenia we wszystkich formach działalności Towarzystwa,
- do korzystania z urządzeń, świadczeń i pomocy Towarzystwa w działalności statutowej,
- zgłaszania opinii, wniosków i postulatów pod adresem władz Towarzystwa,
- zaskarżania do Walnego Zgromadzenia Członków uchwał Zarządu Towarzystwa,
- zgłaszania projektów uchwał Walnego Zgromadzenia Członków.
- Członek zwyczajny zobowiązany jest do:
- aktywnego uczestnictwa w pracach i realizacji celów Towarzystwa,
- przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał Towarzystwa,
- regularnego opłacania składek członkowskich i innych świadczeń obowiązujących w Towarzystwie.
- Członek wspierający posiada prawa określone w § 13, ust. 1, z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego.
- Członek wspierający jest zobowiązany do regularnego wywiązywania się z deklarowanych świadczeń oraz przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał Towarzystwa.
- Członek wspierający będący osobą prawną działa poprzez swojego przedstawiciela.
- Członek wspierający i honorowy ma prawo brać udział w pracach statutowych władz Towarzystwa, z głosem doradczym.
- Członek honorowy ma prawa określone w §13 ust. 1, pkt. do "2" do "6".
- Członkowie honorowi są zwolnieni z opłacania składek członkowskich.
Członkostwo Towarzystwa ustaje na skutek:
- Dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Towarzystwa, zgłoszonej Zarządowi.
- Śmierci członka w przypadku osoby fizycznej lub utraty osobowości prawnej w przypadku osoby prawnej.
- Skreślenia z listu członków z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań przez okres przekraczający jeden rok.
- Wykluczenia z Towarzystwa na skutek prawomocnego orzeczenia Walnego Zgromadzenia członków za działalność sprzeczną ze statutem i uchwałami Władz Towarzystwa i nieetyczne postępowanie.
ROZDZIAŁ IV
Władze Towarzystwa
Władzami Towarzystwa są:
- Walne Zgromadzenie Członków,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
- Walne Zgromadzenie Członków jest najwyższą władzą Towarzystwa.
- W Walnym Zgromadzeniu Członków uczestniczą:
- z głosem stanowiącym - członkowie zwyczajni,
- z głosem doradczym - członkowie wspierający, członkowie honorowi i zaproszeni goście.
- O miejscu, terminie i proponowanym porządku obrad Zarząd powiadamia członków co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zgromadzenia Członków.
- Uchwały Walnego Zgromadzenia Członków, z wyjątkiem określonych w §20 ust. 5. oraz w $27 ust. 1. podejmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów przy obecności:
- w pierwszym terminie - co najmniej połowy ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania,
- w drugim terminie , wyznaczonym w tym samym dniu, 15 minut później od pierwszego terminu - bez względu na liczbę obecnych osób uprawnionych do głosowania.
- Walne Zgromadzenie Członków może być zwołane w trybie zwyczajnym lub nadzwyczajnym.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków zwołuje Zarząd
- z własnej inicjatywy,
- na żądanie Komisji Rewizyjnej,
- na umotywowany wniosek co najmniej 20% członków zwyczajnych.
2 i 3 winno być zwołane nie później niż 3 tygodnie od daty złożenia odpowiedniego wniosku Zarządowi, z zachowaniem postanowień § 18, ust. 3. - Sprawozdawcze Walne Zgromadzenie Członków zwołuje się raz w roku, w sposób określony w § 18, ust. 3.
- Walne Zgromadzenie Członków obraduje według uchwalonego przez siebie porządku obrad.
- Walne Zgromadzenie Członków prowadzi przewodniczący zebrania wybrany spośród członków Towarzystwa.
- Z przebiegu Walnego Zgromadzenia Członków spisuje się protokół, który podpisuje przewodniczący i sekretarz.
- Protokół z Walnego Zgromadzenia Członków powinien być odczytany i przyjęty na następnym WZC.
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Członków w szczególności należy:
- określenie kierunków działania Towarzystwa, w szczególności zatwierdzanie Rocznych Planów Działalności Towarzystwa,
- uchwalenie statutu i jego zmian,
- uchwalanie regulaminów wewnętrznych,
- uchwalenie budżetu,
- wybór i odwołanie członków Zarządu i komisji Towarzystwa,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Towarzystwa,
- udzielanie lub nie udzielanie absolutorium Zarządowi,
- ustalanie wysokości składek członkowskich oraz innych świadczeń, ulg i zwolnień od tych składek lub świadczeń,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
- rozpatrywanie wniosków, skarg i postulatów zgłoszonych przez członków Towarzystwa lub jego władze,
- podejmowanie uchwał w sprawie przynależności Towarzystwa do innych organizacji,
- podejmowanie uchwał w sprawie rozporządzania majątkiem Towarzystwa,
- podejmowanie uchwał w innych sprawach wniesionych pod obrady,
- powoływanie komisji celowych,
- podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa i przeznaczeniu jego majątku.
- Zarząd składa się z 5 członków, w tym prezesa, zastępcy prezesa, sekretarza, skarbnika i jednego członka, wybieranych spośród siebie na pierwszym posiedzeniu.
- Członkowie Zarządu wybierani są w głosowaniu tajnym.
- Kadencja Zarządu trwa 3 lata.
- Posiedzenie Zarządu odbywa się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż 4 razy w roku.
- W posiedzeniach Zarządu może uczestniczyć z głosem doradczym każdy członek Towarzystwa.
- Zarząd do prowadzenia spraw Towarzystwa może tworzyć biuro i zatrudniać pracowników.
- Uchwały Zarządu podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków.
- Do składania oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych Towarzystwa oraz podpisywania umów i zobowiązań w jego imieniu jest wymagane współdziałanie dwóch członków Zarządu, w tym prezesa.
- Dla ważności innych pism i dokumentów wymagany jest podpis prezesa lub innego upoważnionego członka Zarządu.
Zarząd kieruje działalnością Towarzystwa zgodnie z regulaminem pracy zarządu i uchwałami Walnego Zgromadzenia Członków.
Do zakresu działania Zarządu należy:
- Reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz i udzielanie pełnomocnictw do takiej reprezentacji.
- Proponowanie szczegółowych kierunków działania. W szczególności przedkładanie pod obrady Walnego Zgromadzenia Członków Rocznych Planów Działalności Towarzystwa.
- Przygotowywanie projektu budżetu i preliminarzy wydatków.
- Sprawowanie zarządu nad majątkiem Towarzystwa.
- Organizowanie i prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie określonym przez Walne Zgromadzenie Członków ze starannością wymaganą w obrocie gospodarczym i finansowym przy ścisłym przestrzeganiu przepisów prawa.
- Zwoływanie Walnego Zgromadzenia Członków.
- Podejmowania uchwał w sprawie członkostwa (przyjmowanie, skreślanie).
- Prowadzenie dokumentacji członkowskiej.
- Opracowanie i składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zgromadzeniu Członków.
- Występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz opracowywanie projektów uchwał.
Zarząd odpowiada przed Walnym Zgromadzeniem Członków.
- Komisja Rewizyjna jest jedną z władz Towarzystwa powołaną do sprawowania kontroli nad jego działalnością.
- Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków, w tym przewodniczącego, jego zastępcy i sekretarza, wybranych spośród siebie na pierwszym posiedzeniu.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Towarzystwa.
- Komisja Rewizyjna działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez Walne Zgromadzenie Członków.
Do zakresu działań Komisji Rewizyjnej należy:
- Kontrolowanie działalności Towarzystwa.
- Występowanie do Zarządu z wnioskami z przeprowadzonych kontroli i lustracji.
- Prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w razie stwierdzenia niewywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania Zarządu.
- Zwołania Walnego Zgromadzenia Członków , w razie nie zwołania go przez Zarząd w trybie i terminie ustalonym statutem. W takim przypadku Walne Zgromadzenie Członków prowadzone być może przez przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
- Składanie na Walnym Zgromadzeniu Członków wniosków o udzielnie (lub odmowę udzielenia) absolutorium Zarządowi Towarzystwa.
- Składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zgromadzeniu Członków.
ROZDZIAŁ V
Majątek Towarzystwa
- Majątek Towarzystwa stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
- Majątek Towarzystwa może być przeznaczony wyłącznie do realizacji celów statutowych.
- Zabrania się:
- Udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Towarzystwa w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osobom, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim, albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwane dalej "osobami bliskimi".
- Przekazywania majątku Towarzystwa na rzecz jego członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
- Wykorzystywania majątku Towarzystwa na rzecz jego członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Towarzystwa.
- Zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów w których uczestniczą członkowie Towarzystwa lub pracownicy oraz ich osoby bliskie.
- Źródłami powstania majątku Towarzystwa są m.in.:
- składki członkowskie,
- dotacje, zapisy, darowizny, spadki,
- korzyści z ofiarności publicznej,
- wpływy z działalności gospodarczej,
- dywidendy należne Towarzystwu w spółkach kapitałowych,
- dochody z nieruchomości i ruchomości stanowiących własność lub będących w użytkowaniu Towarzystwa,
- odpłatna działalność pożytku publicznego.
- Środki pieniężne, niezależnie od źródeł ich pochodzenia, mogą być przechowywane wyłącznie w banku na koncie Towarzystwa. Wpłaty gotówkowe winny być, przy uwzględnieniu bieżących potrzeb jak najszybciej przekazane na to konto.
- Składki członkowskie powinny być wpłacane do końca pierwszego kwartału każdego roku.
- Towarzystwo może przystępować do tworzenia spółek i fundacji oraz wstępować do już istniejących i korzystać z osiąganych dochodów, z przeznaczeniem na działalność statutową.
- Majątek Towarzystwa służy wyłącznie realizacji celów statutowych i nie może być dzielony miedzy członków Towarzystwa.
- Członek Towarzystwa nie odpowiada wobec wierzycieli za zobowiązania finansowe Towarzystwa.
ROZDZIAŁ VI
Zmiana statutu i rozwiązanie Towarzystwa
- Uchwalanie statutu lub jego zmiana oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa przez Walne Zebranie Członków wymaga kwalifikowanej większości dwóch trzecich głosów, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa, Walne Zebranie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Towarzystwa.
- W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji Towarzystwa, nieuregulowanych w statucie, mają odpowiednie zastosowanie przepisy ustawy z dnia
7 kwietnia 1989 r., Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz. 104 z późniejszymi zmianami).
ROZDZIAŁ VII
Przepisy Przejściowe
Statut oraz jego zmiany wchodzą w życie po uprawomocnieniu się decyzji Sądu Rejestrowego i z upływem tego terminu Towarzystwo uzyskuje osobowość prawną.